Als voetballer is het van belang om met volle overtuiging een wedstrijd in te gaan. Je moet weten wat je kwaliteiten zijn en daar 100% van uit kunnen gaan. Dit geeft je houvast gedurende een wedstrijd en zorgt ervoor dat je niet snel zelfvertrouwen verliest als het even tegenzit.

Met name op aanvallend vlak kan het enorm helpen als je een 'kleine set' aan individuele acties in huis hebt die vrijwel altijd lukken. Acties die je zó vaak hebt uitgevoerd tijdens trainingen en wedstrijden, dat je ze 100% beheerst. Je kan dit ook wel een 'handelsmerk' noemen.

De kracht van een handelsmerk

Als we kijken in het professionele voetbal, zien we vaak dat aanvallers en middenvelders een handelsmerk hebben. Omdat deze spelers hun eigen acties op explosiviteit uitvoeren, werken ze vrijwel altijd. Ook als je tegenstander precies weet dat je gaat doen, lukt het vaak alsnog.

De meest simpele actie om in huis te hebben is uiteraard de schaar. Echter werkt de schaar natuurlijk alleen als je de oefening op de juiste manier uitvoert. Je moet bijv. je bovenlichaam explosief bewegen naar de kant waar je de schaar naar toe maakt. Dan denkt je tegenstander namelijk echt dat je bijv. naar rechts gaat, maar uiteindelijk tik je de bal met links langs je tegenstander en dribbel je op snelheid weg.

Belangrijke details voor een handelsmerk

  • Explosieve uitvoering
  • Versnelling, direct na de actie
  • Pas hem iedere training meerdere keren toe
  • Koppel er een effectieve vervolgactie aan (zoals een voorzet, steekpass of schot op doel)

In de video hieronder kun je zien hoe Oussama Idrissi zijn handelsmerk perfect uitvoert. Hij maakt een explosieve actie (tik de bal langs tegenstander), vervolgens maakt hij een versnelling, gaat naar binnen en rond af in de verre hoek. Deze actie maakt hij vrijwel iedere wedstrijd. De variatie die hij toepast zit hem vaak met name in de richting waarop hij zijn tegenstander voorbij speelt (via binnen of buiten).

<