Hoe belangrijk zijn eiwitshakes voor voetballers?

13-05-2020
€9,99 €19,99
voetballoopbaan €69,99 €102,94
€9,99 €19,99
€19,99
trainingsprogramma schema voor voetballers €19,99
techniek verbeteren als voetballer zwakke been voetballoopbaan traptechniek €19,99
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,99

Van recreatievoetballers tot profvoetballers, het verschil kan heel erg groot zijn. Dat geldt ook voor de voeding die een voetballer nodig heeft om optimaal te kunnen presteren. Een profvoetballer heeft bijvoorbeeld veel meer voedingsstoffen nodig dan een recreatievoetballer.

In het profvoetbal zien we voetballers wel eens een eiwitshake nemen. Hoe effectief zijn deze eiwitshakes nou eigenlijk? En zijn ze echt nodig?

Wat is een eiwitshake?

Een eiwitshake bestaat uit eiwitpoeder (vaak whey) dat vaak wordt gemixt met water of melk. ‘Whey’ is een bijproduct (ook wel afvalproduct genoemd) dat ontstaat bij het maken van kaas. Omdat het een hoog eiwitpercentage bevat, vaak zo’n 80%, kun je er makkelijk je eiwitbehoefte mee aanvullen.

Wat zijn de voor- en nadelen van een eiwitshake?

Het enige voordeel van een eiwitshake is het gemak. Het is namelijk heel praktisch om van te voren een eiwitshake te bereiden, mee te nemen in je tas en direct na je training te nuttigen.

Wat men vaak vergeet, is dat het niet relevant is of je eiwitten direct na je training of een uur na je training binnenkrijgt. Het is bijv. belangrijker om direct je koolhydraten aan te vullen (je verbruikte energie) dan je eiwitten.

Daarnaast komt er bij kijken dat eiwitshakes vaak chemische stoffen bevat die op de lange termijn niet bijdragen aan je gezondheid. Wanneer je er toch voor kiest om een eiwitshake te nemen, kies dan voor een plantaardige variant (bijv. erwten) waarin zo min mogelijk bewerkte stoffen zitten.

 


 

Ons advies

Probeer zo natuurlijk en compleet mogelijk te eten. De aarde heeft ons natuurlijke en complete voeding gegeven in de vorm van: noten, peulvruchten, groenten, fruit, zaden en pitten. Naast eiwitten zitten hier ook heel veel andere voedingsstoffen in die bijdrage aan onze algemene gezondheid en aan onze sportprestaties.

Het is dus beter om na je training of wedstrijden te wachten tot je thuis bent en dan een goede complete maaltijd te nemen. Kies je toch voor een shake? Maak dan een plantaardige shake op basis van bijv. havermout, fruit, zaden en pitten. Hiermee krijg je ook voldoende eiwitten en andere gezonde voedingsstoffen binnen.

Wil je meer uit je voeding halen?

Wil je meer te weten komen over hoe je moet eten als (top)sporter, dan raden we je aan om ons e-book Voeding aan te schaffen. Hierin geven we meer tips & tricks hoe je als voetballer omtrent trainingen en wedstrijden moet eten. Ook staan er voorbeeldmaaltijden en shakes in die je voor- en na je training kunt eten en drinken.

gavin manders voetballoopbaan

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 2203 stemmen Nee: 3178 stemmen