RB Leipzig is op dit moment niet meer weg te denken uit de Duitse Bundesliga en staat met 52 punten uit 26 wedstrijden op de tweede plek, met 13 achterstand op koploper Bayern München. Een behoorlijk knappe prestatie voor een club die pas sinds 2009 bestaat. In 2009 werd RasenBallsport Leipzig door energiedrank Red Bull opgericht. Het Oostenrijkse merk wou de club eigenlijk Red Bull Leipzig noemen, maar vanwege de Duitse wet- en regelgeving was dat niet mogelijk. RB Leipzig nam de licentie van voetbalclub SSV Markranstädt over en mocht direct in de 5e klasse instromen. Red Bull investeerde maar liefst €50 miljoen in de club en had een behoorlijke ambitie om de Bundesliga te behalen. In 2010 investeerde de club nog eens €30 miljoen in een nieuw trainingscomplex. Van de 5e klasse naar de Bundesliga De club begon in het seizoen 2009/2010 in de NOFV-Oberliga, oftewel het vijfde niveau in Duitsland. Ze promoveerde in het eerste seizoen direct naar de Regionalliga Nord, maar bleven vervolgens drie seizoen hangen in de vierde klasse. In 2013 promoveerde de club naar het derde niveau in Duitsland en in 2014 promoveerde ze direct door naar de 2. Bundesliga. Afgelopen seizoen promoveerde RB Leipzig, na twee seizoenen in de 2. Bundesliga, naar de Bundesliga en dit seizoen staan ze op een verassende tweede plek achter Bayern München. Zoals het er nu naar uit ziet gaat RB Leipzig volgend seizoen Champions League spelen en kunnen we concluderen dat de investeringen van Red Bull haar vruchten hebben afgeworpen. Binnen acht jaar tijd zijn ze uitgegroeid tot een gigantische voetbalclub dat meedraait in de top van het Duitse voetbal. Het is nu nog maar de vraag in welke Nederlandse voetbalclub Red Bull interesse heeft. Hoe zou jij het vinden als Red Bull opeens €50 miljoen investeert in jouw voetbalclub?


Vl