10 effectieve tips om beter te slapen

20-04-2021
snelheid slaap kracht fitness checklist thuistrainen voetbaltraining techniektraining €77,95 €122,84
€19,95
€19,95
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,95
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,95
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €19,95
€19,95
€19,95
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,95
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,95
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Rust is belangrijker dan de gemiddelde mens denkt. Met name professionele sporters moeten goed uitrusten om hun lichaam optimaal te kunnen laten herstellen. Toch kampen een hoop sporters met slaapproblemen en doen ze er zelf vrij weinig aan om deze problemen op te lossen.

Langs de dokter gaan heeft vaak weinig zin. Je moet een standaard vragenlijstje beantwoorden en je krijgt vervolgens een voorraadje slaappillen mee, die eigenlijk heel ongezond zijn voor je lichaam. Om je toch van je problemen af te helpen hebben wij hieronder een aantal effectieve tips samengesteld die je slaapproblemen misschien wel kunnen verminderen.

De oorzaak van slaapproblemen verschilt per persoon, dus je zult eerst moeten experimenteren om erachter te komen waar precies je problemen liggen en wat je eraan kunt doen om ze op te lossen.

1. Doe je smartphone, televisie en laptop uit

De schermen van onze modernen apparaten zenden blauwlicht uit wat je slaaphormoon doet afnemen. Het beste is om ze minimaal een uur voor het slapen gaan uit te zetten. Heb je daar te veel moeite mee? Doe ze op een ‘nightshift’ en besteed er zo min mogelijk tijd aan. Probeer een alternatief te zoeken zoals een boek of een tijdschrift.

2. Let goed op je voeding

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk om je lichaam goed onder controle te houden. Eet dus voldoende groenten en fruit om je lichaam te voorzien van de juiste vitaminen en mineralen.

3. Verlaag je stressniveau

Stress is een veelvoorkomende oorzaak van mensen met slaapproblemen. Probeer meer te ontspannen en doe voor het slapen gaan wat stretch- en ademhalingsoefeningen of drink kamillethee om meer rust in je lichaam te creëren. Een halfuurtje in de natuur wandelen in de avond kan tevens heel goed helpen om je stresshormoon te verlagen.

4. Bouw een slaapritme op

Probeer een ritme op te bouwen. Ga bijvoorbeeld iedere dag (inclusief het weekend) op hetzelfde tijdstip naar bed. Het is ook belangrijk om te beseffen dat slaap uit meerdere cycli bestaat. Eén cyclus duurt 1,5 uur en slaapexperts raden volwassen aan om dagelijks minimaal aan 5 cycli (7,5 uur slaap) te komen.

5. Koop een goed en groot bed

Dit behoort tevens tot de basis van een goede nachtrust. Niet alleen je bed maar ook je matras en kussen moeten van goede kwaliteit zijn. Het kost misschien wat geld, maar op lange termijn kan het een goede investering zijn.

6. Maak je kamer 100% donker

Hoe minder licht er tijdens het slapen in je kamer schijnt, hoe dieper je kunt slapen. Vaak denk je dat je ‘wel goed’ slaapt, maar slaap je gewoonweg niet diep genoeg. Een donkere kamer helpt je om dieper in slaap te komen, wat uiteindelijk je slaapkwaliteit verbetert.

7. Houd een raampje of luikje open in je kamer

Het is belangrijk dat je genoeg frisse lucht binnenkrijgt in je slaapkamer. Om aan voldoende zuurstof te komen kun je het beste een raampje open zetten. Als het voor je gevoel te koud wordt kun je eventueel een extra deken erbij pakken of het raam minder wijd open doen.

8. Bestel het e-book Slaap Optimalisatie 

We hebben een e-book samengesteld waarin we alles uitleggen over slaap. In het e-book Slaap Optimalisatie krijg je o.a. te weten waarom slaap zo belangrijk is, welke processen er plaatsvinden tijdens je slaap, hoe je met meer energie kunt opstaan, hoe je dagbesteding je slaap beïnvloedt en nog veel meer.

9. Stop met tabak en alcohol

Roken en alcohol kan je slaapritme flink verstoren. Van tabak en alcohol kun je misschien wel moe worden en makkelijker in slaap vallen, maar je slaapkwaliteit wordt er behoorlijk slecht van vanwege de giftstoffen die er in je lichaam worden gepompt.

10. Stop met cafeïne

Cafeïne is een stimulerende stof die o.a. te vinden is in koffie, zwarte en groene thee, energiedrankjes en cola. Cafeïne kan best lang in je lichaam blijven hangen, probeer daarom 5 tot 6 uur voor het slapen gaan geen cafeïne binnen te krijgen.

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 4390 stemmen Nee: 6294 stemmen